8 نکته کوچک برای امنیت آنلاین
کامپیوتر برای همه
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
8 نکته کوچک برای امنیت آنلاین
نویسنده: [صیاد یعقوبی دولق] در تاریخ: [سه شنبه 16 مهر 1392] [18:32]

 

وقتی به بحث دوری از حملات هکرهای خرابکار می­رسیم، زندگی آنلاین سخت می­شود. شما حتما بارها این نکات را شنیده اید که «از یک آنتی ویروس کاملا به روز استفاده کنید»، «تمامی اصلاحیه های سیستم عامل و نرم افزارهای خود را اعمال نمایید» و «از ورود به سایت­های نامطمئن خودداری کنید».

 

تمامی این نکات مهم هستند، ولی ما در اینجا به ۸ نکته کوچک اشاره می­کنیم که می­تواند برای نجات شما از شر هکرها بسیار ارزشمند باشد.

۱- از یک نرم افزار مدیریت کلمه عبور استفاده نمایید
نرم افزارهای مدیریت کلمه عبور به عنوان یک ابزار مهم برای مدیریت و ایجاد کلمات عبور قوی و یکتا برای حساب­های کاربری مختلف آنلاین ایجاد شده اند.

این نرم افزارها به شما کمک می­کنند تا از استفاده دوباره و چند باره از یک کلمه عبور خودداری نمایید (استفاده از یک کلمه عبور برای چند حساب کاربری، یک ضعف اساسی در اکوسیستم سرقت شناسه است) و از آنجایی که این نرم افزارها با مرورگرهای وب مجتمع می­گردند، به طور خودکار فرم­های لاگین وب سایت­ها را ذخیره و تکمیل می­کنند و به طور امن، زندگی آنلاین شما را سازماندهی می­نمایند.

برخی از نرم افزارهای مدیریت کلمه عبور که توسط سایت امنیتی ZDNet توصیه شده اند عبارتند از: LastPass که دارای نسخه رایگان نیز می­باشد، KeePass که یک نرم افزار رایگان است، ۱Password، Stenagos، و Kaspersky Password Manager.

۲- از مرورگر Google Chrome استفاده نمایید
به گزارش ایتنا از مرکز ماهر، به نقل از سایت امنیتی ZDNet به عقیده بسیاری از محققین امنیتی، امروزه Google Chrome امن­ترین مرورگر وب است.
این مرورگر با استفاده از ویژگی­های امنیتی تکنیک sandboxing، مرور امن و اصلاحیه های بی سر و صدا و خودکار، در مقایسه با سایر مرورگرهای هم رده خود به بهترین گزینه تبدیل شده است.

گروه امنیتی گوگل همچنین سرعت خوبی در ترمیم آسیب پذیری­های شناخته شده این مرورگر دارند.

۳- از رمزگذاری کامل دیسک استفاده کنید
از رمزگذاری کامل دیسک برای محافظت از داده های محرمانه خود استفاده کنید. رمزگذاری کامل دیسک با استفاده از تکنیک­های ریاضی، داده ها را طوری دستکاری می­کند که بدون در اختیار داشتن کلید صحیح، مفهوم نخواهد بود.

این کار به طور مستقل از سیاست­های تنظیم شده سیستم عامل انجام می­شود. یک سیستم عامل یا کامپیوتر دیگر نمی­تواند مجوز دسترسی به داده ها را صادر کند، چرا که هیچ کامپیوتر یا نرم افزاری نمی­تواند بدون دسترسی به کلید صحیح، درکی از داده ها داشته باشد.

بدون رمزگذاری، یک نرم افزار می­تواند به سادگی از کلمه عبور یک حساب عبور کرده و تمامی فایل­های کامپیوتر شما را بخواند.

کاربران ویندوز برای این کار به Microsoft BitLocker دسترسی دارند.

۴- به طور منظم از داده های خود پشتیبان گیری نمایید

اگر تا کنون کامپیوتر شما به طور ناگهانی از کار افتاده باشد یا اینکه لپ تاپ خود را گم کرده باشید، درد از دست دادن داده ها را می­فهمید.

عادت کنید که به طور منظم و خودکار محتویات سیستم خود را بر روی یک هارد دیسک خارجی ذخیره نمایید.
مایکروسافت در این صفحه به سوالات کاربران ویندوز در مورد پشتیبان گیری پاسخ داده است.

۵- جاوا را از کار بیندازید
جاوای Oracle Sun بیشتر از هر نرم افزاری هدف مورد علاقه هکرها در کیت­های سوء استفاده است.

برای حل این مساله یک گردش کاری بسیار ساده وجود دارد: بلافاصله جاوا را از سیستم خود حذف نمایید.

البته این راهکار در صورتی توصیه می­شود که ارتباط چندانی با سایت­ها و نرم افزارهایی که نیاز به جاوا دارند، نداشته باشید. حذف جاوا به طور قابل توجهی سطح حملات را کاهش خواهد داد و از شما محافظت خواهد کرد.

۶- PDF Reader خود را به Adobe Reader X ارتقاء دهید
PDF Reader شرکت Adobe همچنان یک هدف بسیار ارزشمند برای گروه­های هکری سازماندهی شده و ماهر است، بنابراین بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که آخرین نسخه این نرم افزار را اجرا می­کنید.

Adobe Reader X و Adobe Acrobat X دارای مود محافظت شده هستند که یک تکنولوژی sandbox است که به عنوان یک بازدارنده مهم در برابر سوء استفاده های خرابکاران به شمار می­رود.

مدیر امنیت Adobe در این مورد اظهار داشته است که تا کنون حتی یک مورد بدافزار نیز شناسایی نشده است که علیه یک نسخه نصب شده X، به طور موثر عمل کرده باشد. این مساله بسیار مهم است.

به سرعت نرم افزار خود را به روز رسانی نمایید. اما اگر همچنان به نرم افزار Adobe اعتماد ندارید، می­توانید از یک محصول مشابه استفاده کنید.

۷- احتیاط در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر به ابزارهای آنلاین تبدیل شده اند و همانطور که انتظار می­رفت، به هدف مورد علاقه مجرمان سایبری نیز بدل شده اند.

ما توصیه می­کنیم که حتی الامکان از استفاده از این شبکه ها اجتناب نمایید، چرا که به هیچ عنوان محرمانگی داده ها و حریم خصوصی کاربران تضمین نمی­گردد. اما در صورتی که به استفاده از این شبکه ها اصرار دارید، جانب احتیاط را کاملا رعایت نمایید.

از قرار دادن اطلاعات حساس بر روی این شبکه ها خودداری کنید، به امنیت ضعیف این شبکه ها توجه داشته باشید و از کلیک کردن بر روی ویدئوهای نامطمئن یا لینک­های مشکوک خودداری نمایید، چرا که همه این مسائل می­توانند باعث حملات هکرها گردند. باز هم تاکید می­کنیم که جانب احتیاط را رعایت کنید.

۸- نکات امنیتی اولیه را فراموش نکنید
اگر شما نکات امنیتی اولیه را فراموش کنید، هیچ یک از نکات بالا به کار نخواهد آمد. اطلاع رسانی خودکار ویندوز در مورد به روز رسانی­ها را فعال نمایید تا اطمینان حاصل کنید که اصلاحیه های سیستم عامل به موقع اعمال خواهند شد.

از یک نرم افزار آنتی ویروس مشهور استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که این آنتی ویروس همیشه به روز باشد. اصلاحیه های امنیتی سایر نرم افزارهای خود را به موقع اعمال کنید.

و در نهایت اینکه به کنترل پنل خود مراجعه کرده و نرم افزارهایی را که استفاده نمی­کنید، حذف نمایید.

منبع:  ایتنا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: شبکه و اینترنت، ،